חיים ומוות ביד הפוסט – על הסערה האחרונה ברשת מבדיחה שלא הובנה כראוי

הסערה האחרונה ברשת, שבה נעלבה קצינה מהיחס שקיבלה במסעדה והחליטה לצאת נגדה בפייסבוק, הוכיחה לנו שוב כמה קל להעלות למודעות הציבורית אירועים קטנים ולגרום באמצעות הפייסבוק נזק עצום לעסקים.

הסיפור התחיל ביום שישי האחרון: שתי קצינות הגיעו למסעדת רוזה פארקס בתל אביב ושאלו אם יש מקום. המלצר ענה להן שהוא לא בטוח שיוכלו להיכנס, והוסיף - ככל הנראה בצחוק – שהם לא כל כך אוהבים את הצבא ואת החיילים.

נעלבת, העלתה אחת הקצינות פוסט ל'סטטוסים מצייצים', ושם היא גוללה את סיפורה. מאות אנשים הגיבו לפוסט, שיתפו אותו – ודף המסעדה ספג ביקורות וקללות של גולשים כועסים. ואגב, הדף שספג את רוב האש הוא דף שפייסבוק פתחה למסעדה בצורה אוטומטית בעקבות התיוגים שנעשו - דף שלא ניתן לשלוט בו.

 

1824652763.jpg

 

ואם זה לא מספיק, אחת התגובות לפוסט הייתה של משתמש שהתחזה לרוזה פארקס וכתב בשמה: "נוי אנחנו מצטערים על החוויה שלך. אנחנו פשוט לא אוהבים חיילים, הם משרים אווירה לא נוחה על הלקוחות. יש מגוון מסעדות בתל אביב ואת לא חייבת לאכול אצלנו".

 

2175625538.jpg

 

גם צילום מסך זה זכה לשיתופים רבים - ורק מאוחר יותר, כשהתברר שמדובר בהתחזות, הוצאה הודעת הבהרה.

המסעדה עצמה הגיבה לבסוף – לא מהר מספיק – והדגישה שמדובר בפוסט שקרי לחלוטין. בהודעה הובהר כי מדובר בבדיחה של עובד שלא הובנה כראוי וכי הצוות נעלב מאוד מכך שהצטייר כמזלזל בחיילים ובצה"ל. כמו כן הובהר כי כמה מאנשי הצוות ובעלי המקום שירתו בעצמם כלוחמים ביחידות מובחרות.

 

4.JPG4.JPG

מנהל המשמרת באותו היום, עידו הוסיף הודעה משלו:

Capture.JPG

 

לבסוף פנו אנשי יחסי הציבור של המסעדה ל'סטטוסים מצייצים' וביקשו להסיר את הפוסט עקב חוסר הדיוקים והנזק שהוא גורם, אך גם לאחר שעלה פוסט חדש וגולל את כל השתלשלות העניינים, המשיכו הקללות להגיע לדף האוטומטי של המסעדה.

אז מה אפשר היה לעשות טוב יותר?

ראשית, שם המשחק בפייסבוק (ובכלל ברשתות החברתיות) הוא מהירות תגובה. לו היו בעלי ה'רוזה' מגיבים בזמן אמת, היו יכולים לעצור את כדור השלג. דוגמה למענה נכון (חוץ מהתגובה הסטנדרטית) היא גיוס חברים ולקוחות שמכירים את אנשי הצוות, את עברם הצבאי ואת דעותיהם - ויצירת  'קמפיין חברים' חיובי שהודף את הפרסום השלילי ואת כל הקללות.

המקרה גם ממחיש את הצורך בדף פייסבוק פעיל וקל לאיתור. במקרה הזה הופצו נאצות לכל עבר, ועד שבעלי המסעדה גילו זאת – היה כבר מאוחר מדי. דף פייסבוק פעיל מהווה כתובת לתלונות ולהערות – וגם אם לא נעים לקרוא ביקורות, תמיד עדיף לדעת כש'מלכלכים' עליכם ולא לגלות זאת בדיעבד.

וכמובן, בעידן הרשתות החברתיות, עידן שבו לכל אחד יש במה חופשית ויד קלה על ההדק, כדאי לנסות להימנע מבדיחות לא מוצלחות...

תגובות